Wednesday 14 September 2011

JENIS-JENIS PENILAIAN BAHASA

  • ujian formatif  
    • dibina untuk menguji sesuatu unit kemahiran atau subkemahiran bahasa yang telah diajar. 
    • skop ujian yang dibina agak terhad, tidak luas, berbentuk khusus dan terhad kepada unit tertentu dalam pendidikan bahasa.
    • berlandaskan kepada sesuatu kemahiran, subkemahiran atau sesuatu bahasa yang telah diajarkan dalam jangka pendek.
    • tujuan : menguji kemajuan murid dalam mencapai dan mengusai kemahiran.

  • ujian sumatif
    • ditadbirkan pada hujung sesuatu kursus atau program setelah semua unit kemahiran telah diajarkan.
    • tujuan : mentaksir sejauh mana objektif kursus atau program telah tercapai dan sejauh mana pengetahuan dan kemahiran telah diperoleh oleh pelajar.
    • tidak dibuat secara berterusan sebaliknya secara berskala.
    • dinyatakan dalam gred dan hasil direkod.
    • keputusan boleh digunakan untuk merancang P&P, aktiviti pengayaan dan pemulihan serta penempatan dalam kumpulan yang sesuai.

  • ujian kefasihan
    • tujuan : tentukan setakat mana seseorang mengetahui dan ketahui sesuatu bahasa secara keseluruhan. 
    • tidak berdasarkan sesuatu kandungan.
    • menilai kebolehan murid
    • ujian kefasihan dinilai dari segi ;
      • penyebutan dan pengucapan yang betul
      • kadar kelajuan bacaan yang sesuai
      • pemilihan ungkapan yang betul
      • mimik muka yang betul
      • posisi tubuh yang betul
      • kedudukan buku yang betul
      • pergerakan mata
      • bacaan mengikut pecahan ayat dan jeda yang sesuai
      • perbuatan yang boleh menganggu kefasihan

  • ujian kemajuan
    • sering digunakan dan hanya sesuai dinilai oleh guru kelas sahaja
    • berasaskan objektif pengajaran, program pembelajaran yang telah diikuti dan pengetahuan yang ingin diuji.
    • tujuan : mengukur dan menilai setakat mana pelajar telah kuasai bahan
    • hasil ujian membolehkan guru mngetahui dengan jelas tentang kemajuan pelajar.

  • ujian bakat
    • tujuan : mengesan bakat seseorang dalam menguasai bahasa asing 
    • melibatkan pelbagai unsur bahasa seperti fonetik, tatabahasa, pembendaharaan kata.
    • melakukan pelbagai aktiviti bahasa
    • hasil ujian direkod dan dianalisis untuk bantu guru fahami murid.
    • kesahan telahan atau ramalan merupakan ciri terpenting dalam ujian bakat.
    • kemahiran bahasa yang diuji dalam ujian bakat iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis.

  • ujian pencapaian
    • tujuan : menentukan setakat mana pelajar telah kuasai kemahiran, bahan dan isi pelajaran. mengukur pencapaian pelajar secara lebih menyeluruh seperti ujian akhir kursus.
    • soalan ynag dikemukan berkaitan dengan isi pelajaran yang telah yang diajarkan.
    • boleh dijalankan pada akhir kursus atau setelah tamat unit pembelajaran.
    • contoh ujian umum : UPSR, PMR, SPM, STPM
    • menetukan penempatan sekolah dan jurusan pelajar
    • item yang dibentuk di prauji terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment